Search
Close this search box.

کرال باجت یا بودجه خزش چیست؟

کرال باجت یا بودجه خرش چیست

مفهوم کرال باجت یا بودجه خزش سایت

کرال باجت یا بودجه خزش “Crawl Budget” در سئو سایت کرج یکی از مفاهیم مهم است که باید با آن آشنایی داشته باشید. این مفهوم به این معنا است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو به صورت خودکار سایت شما را بازدید می‌کنند و صفحات آن را فهرست می‌کنند. با این حال، برای سایت‌هایی که حجم بزرگی از صفحات را دارند، بودجه خزش می‌تواند محدود باشد. به عبارت دیگر، گوگل فقط تعداد محدودی صفحه در هر دوره را خزش می‌کند.

تعیین کرال باجت یا بودجه خزش سایت شما به وسیله عوامل متعددی مانند: سرعت پاسخ‌دهی سرور، فشردگی صفحات، تعداد لینک‌های خارجی و لینک سازی داخلی و غیره انجام می‌شود. اگر سایت شما دارای صفحات با کیفیت بالا و رتبه خوبی در نتایج جستجو است، مطمئنا بودجه خزش به میزان بیشتری برای آن تعیین می‌شود. از طرف دیگر، سایت‌هایی که محتوای نامرتبط داشته باشند یا با مشکلات فنی مانند خطای 404 زیاد روبرو باشند، ممکن است بودجه خزش بسیار کمی را به خود اختصاص دهند و در نتیجه نتوانند صفحات جدید خود را به طور منظم در نتایج جستجو نمایش دهند.

تاثیر ربات های گوگل در سرعت صفحات

چرا (Crawl Budget) بودجه خزش یا کرال باجت در سئو سایت مهم است؟

اگر بخواهیم به بیان ساده تاثیر کرال باجت یا بودجه خزش را در سئو سایت عنوان کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که اگر موتور جستجوی گوگل صفحه‌ ای را ایندکس نکند آن صفحه هیچ وقت در نتایج جستجوی گوگل قرار نمی‌گیرد. بنابراین درصورتی که شما تعداد صفحات بسیار زیادی در وب سایتتان داشته باشید و تعداد این صفحات بیشتر از ظرفیت بودجه خزش باشد، این صفحات ایندکس نخواهند شد و رتبه نمی‌گیرند که این مورد تاثیر مستقیمی بر روی سئو تکنیکال سایت شما دارد..
همانطور که در بالاتر هم ذکر کردیم، اکثر سایت هایی که تعداد صفحات نرمالی دارند، نگرانی در مورد کرال باجت یا بودجه خزش خود ندارند و ربات های گوگل در خزیدن صفحات سایت آن ها بسیار خوب عمل می‌کنند.

چرا بودجه خزش یا کرال باجت در سئو سایت مهم است

سرعت کرال باجت یا بودجه خزش به چه عواملی بستگی دارد؟

برای ربات ها یا خزندگان گوگل مسئله مهم خزش در صفحات مختلف یک وب سایت است، اما این سوال مطرح است که ربات های گوگل این عمل را چگونه انجام می‌دهند؟ربات ها یا خزندگان گوگل عمل خزش صفحات مختلف وبسایت را بگونه ای انجام می‌دهند که ضرری برای تجربه کاربری وب سایت نداشته باشد. به همین دلیل در سرعت خزش این ربات ها یکسری محدودیت هایی بنام  crawl rate limit وجود دارد که این بازه با توجه به سلامت خزش و تنظیمات کرال باجت در سرچ کنسول قابل تغییر است. به این صورت که مدیر وب سایت می‌تواند با انجتم یکسریتغییرات در سرچ کنسول کرال باجت یا بودجه خزش ربات ها را در وب سایتش مدیریت کند.

سرعت کرال باجت یا بودجه خزش

تاثیر سلامت وب سایت در سرعت خزش یا کرل باجت

در صورتی که سرعت وبسایت شما کند باشد و یا سایت شما دارای خطاهای مختلفی باشد سرعت خرش یا کرال باجت سایت شما نسبت به سایتی که دارای خطا نیست کاهش می‌یابد و برعکس این موضوع، در صورتی که وبسایت شما دارای شرایط خوب و پایداری باشد و سرعت آن بهینه باشد و خطاهای آن به حداقل برسد نزخ خزش ربات های گوگل در سایت شما افزایش می‌یابد.

منظور از بهینه سازی کرال باجت یا بودجه خزش چیست؟

بهینه سازی کرال باجت یا بودجه خزش یعنی هر کاری که لازم است انجام دهیم تا بودجه خزش سایت بیهوده به هدر نرود و هر خزشی که ربات‌ها و خزندهای گوگل در وبسایت ما انجام می‌دهند، باعث ایندکس شدن صفحات مهم و ارزشمند وبسایت ما شود. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنیم حتما سایر مقالات مرتبط با سئو را مطالعه نمایید.

بیشترین بودجه خزش به چه معناست؟ بیشترین کرال باجت یا بودجه خزش به این معناست که گوگل بیشترین میزان زمان و منابع خود را برای خزش سایت شما اختصاص می‌دهد و این تأثیر مستقیمی بر رتبه سایت در نتایج جستجو دارد. بنابراین، تلاش برای بهینه‌سازی مؤلفه‌های مختلف سایت، باعث افزایش بودجه خزش و در نتیجه جلب توجه بیشتر موتورهای جستجو می‌شود.

روش های بهبود کرال باجت یا بودجه خزش چیست؟

اگر نگران بهبود کرال باجت یا بودجه خزش سایت خود هستید ما روش هایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت رعایت این موارد تاثیر خوبی روی کرال باجت سایت شما خواهد داشت

  • بهبود و بهینه سازی سرعت وبسایت: اولین مورد بهبود سرعت صفحات مختلف وب سایتتان است، با این کار نه تنها تجربه کاربری سایت شما بهبود می‌یابد بلکه تاثیر بسیار خوبی روی نرخ خزش سایت شما دارد، در صورتی که سرعت صفحات وب سایت شما پایین باشد باعث هدر رفت تایم ربات ها و خزنده های گوگل در زمان کرال صفحات سایت شما می‌شود.
  • استفاده از محتوای یونیک و غیرتکراری: همواره سعی کنید محتوای یونیک و غیرتکراری در سایت خود قرار دهید، زیرا گوگل هیچ علاقه ای به ایندکس کردن محتواهای تکراری و بی کیفیت ندارد و زمان خزنده های خود را برای خزش محتوای تکراری هدر نخواهد داد!
  • لینکسازی داخلی صفحات: ربات ها و خزنده های گوگل بطور پیش فرض صفحاتی را که دارای لینکسازی داخلی هستند را بهتر کرال می‌کند، چرا؟ به این دلیل که این لینک ها ربات های گوگل را به مقصد هدفمند هدایت می‌کنند.
  • خودداری از ایجاد صفحات یتیم: صفحات یتیم، صفحاتی هستند که هیچ گونه لینک داخلی یا خارجی ندارند و هنگامی که ربات های گوگل برای خزش به این صفحات می‌آیند باید زمان زیادی را صرف کنند که در نتیجه مدت زمان زیادی بیهوده تلف می‌شود در نتیجه اگر می‌خواهید سرعت خزش سایت شما افزایش یابد، سعی کتید از ایجاد صفحات یتیم یا orphan page خودداری کنید.
نتیجه گیری

در این مقاله به طور کلی به مفهوم کرال باجت یا بودجه خزش پرداختیم و راه و روش های بهینه سازی آن را نیز بررسی کردیم، در صورتی که سوالی در این مورد دارید یا احتیاج به مشاوره رایگان سئو دارید، با کارشناسان سئو ویتامین در تماس باشید.

3 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشین
    مرسی از مطالب مفیدی که برامون میزارین❤️🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *