Search
Close this search box.

سایت مپ چیست | ساخت نقشه سایت

سایت مپ چیست

سایت مپ چیست و چه کاربردی دارد؟

تا بحال این سوال برای شما پیش آمده است که سایت مپ چیست؟ سایت مپ یا نقشه سایت دقیقا مثل نقشه یک شهر یا یک مکان عمومی می‌باشد که تمام راه‌ و چاه‌ های وبسایت شما را به موتورهای جستجو به خصوص گوگل معرفی می‌کند.توجه داشته باشید که اگر از سیستم مدیریت محتوا CMS وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه XML sitemaps جهت ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. آیا می‌دانید کاربرد اصلی این افزونه چیست؟ افزونه XML sitemaps نقشه وبسایت شما را با فرمت XML به‌صورت خودکار بعد از انتشار هر محتوا آپدیت و به‌روزرسانی میکند. لازم به ذکر است می‌توانید از نقشه‌ ساز افزونه رنک مث Rank Math یا یواست سئو Yoast Seo نیز بهره ببرید. جهت اطلاع از خدمات سئو سایت تهران و همچنین سئو سایت شهریار اینجا کلیک کنید.

سایت مپ یا نقشه سایت

سایت مپ چیست؟

مزایای ساخت نقشه سایت چیست؟

هنگامی که موتور‌ های جستجوگر همانند گوگل برای اولین بار سایت شما را پیمایش می‌کنند، دیدگاهی نسبت به صفحات مختلف و محتوای آن ندارند. پس براحتی نمی‌توانند صفحات سایت شما را ایندکس کنند و به همین دلیل صفحات سایت شما دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل ابزاری به نام سایت مپ یا نقشه سایت ایجاد شد که از این طریق ربات های گوگل به راحتی به صفحات مختلف وب سایت شما دسترسی خواهند داشت.

همانطور که می‌دانید، گوگل پست ها و محتوا های جدید را از طریق ربات‌های خزنده‌ که وبسایت را بررسی می‌کنند، شناسایی می‌کند. وقتی یک صفحه از وب سایت شما توسط ربات‌های گوگل کرال شده و بررسی می‌شود، به لینکسازی داخلی و خارجی آن صفحه توجه ویژه می‌شود. بطور مثال اگر یک آدرس URL یافت شود که در فهرست جستجوی آن‌ها موجود نباشد، محتوای آن آدرس بخصوص را فراخوانی می‌کنند و در جای مناسب عملیات ایندکس را انجام می‌دهند.

اما در اینجا یک مسئله وجود دارد آن هم این است که گوگل نمی‌تواند تمام محتواهای موجود را به این روش پیدا کند به این صورت که اگر صفحه‌ای وجود داشته باشد که از صفحات شناخته شده به آن لینک داخلی داده نشده باشد، موتور جستجوی گوگل هم نمی‌تواند صفحه مورد نظر را پیدا کند.

اهمیت نقشه سایت

مزایای سایت مپ چیست؟

در واقع کار سایت مپ چیست؟ کار سایت مپ یا نقشه سایت این است که به موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بگوید که کجا و در چه آدرسی می‌توانند مهم‌ترین صفحات آن سایت را پیدا کنند و این صفحات را ایندکس کنند.

ساخت نقشه سایت با رنک مث

همانطور که همه شما عزیزان می‌دانید یکی از مهم ترین رازهای موفقیت سایت شما نسبت به رقبای تان داشتن یک سایت مپ یا نقشه سایت بی‌نقص و بهینه است، اگر شما هم می‌خواهید یک نقشه سایت بی نقص و بهینه برای وب سایتتان ایجاد کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از افزونه رنک مث است. افزونه رنک مث یکی از بهترین افزونه ها هست که حتی نسخه رایگانش هم امکانات بسیار زیادی رو به شما عزیزان ارائه میده، نقشه سایتی که با رنک مث ایجاد کنید بسیار دقیق و با تکنیک های روز سئو هماهنگ است.

ساخت سایت مپ

سایت نقشه سایت با یواست سئو

در صورتی که از افزونه یواست سئو برای سئو و بهینه سازی محتوای وب سایت خود استفاده می‌کنید، با انتشار پست یا مطلب جدید نقشه سایت شما بصورت خودکار بروز رسانی خواهد شد و شما می‌توانید از طریق پنل پیشخوان منوی سئو و سپس انتخاب گزینه تنظیمات عمومی و در مرحله آخر در تب امکانات روی لینک ایجاد شده کلیک کنید و به نقشه سایت خود دسترسی داشته باشید. در این قسمت، سایت مپ شما با فرمت XML همانند تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

آموزش ساخت نقشه سایت با رنک مث

برای ایجاد یک سایت مپ یا نقشه سایت با کیفیت با استفاده از افزونه رنک مث در قدم اول می‌بایست افزونه ی رنک مث را نصب و پیکربندی کنید. این افزونه را بصورت رایگان از مخزن وردپرس می‌توانید نصب کنید. بعد از نصب و فعالسازی افزونه یک گزینه به اسم Rank Math به پیشخوان وردپرس اضافه خواهد شد، از قسمت تنظیمات نقشه سایت می‌توانید به سایت مپ وبسایت خود دسترسی داشته باشید و بعد از انتشار پست یا محتوای جدید می‌توانید سایت مپ سایت که با پسوند .xml هست را در سرچ کنسول بخش sitemaps مجدد ثبت کنید تا ربات های جستجوگر گوگل سریع تر محتوای جدید سایت شما را کرال و ایندکس کنند.

نقشه سایت در وردپرس

لازم به ذکر است از وردپرس ورژن 5.5 ، نقشه سایت یا سایت مپ بطور خودکار تولید می‌شود و شامل تمام پست‌ ها و صفحات عمومی وبسایت می‌باشد. یکی از نقاط ضعف  سایت مپ پیش فرض وردپرس این است که تصاویر، ویدیو و اخبار مختلف را شامل نمی‌شود. نقشه سایت یا سایت مپ پیش فرض وردپرس در آدرس زیر موجود است:

wp-sitemap_index.xml/آدرس وب سایت

جهت ایجاد سایت مپ و همچنین کنترل بیشتر بر روی محتوای سایت، شما عزیزان به افزونه‌‌هایی همانند یوست سئو (Yoast Seo) و یا رنک مث (Rank Math) نیاز دارید. که هر دوی این افزونه ها بصورت رایگان در مخزن وردپرس موجود می‌باشند، در افزونه یاوست سئو جهت دسترسی به قابلیت نقشه سایت می‌بایست حتما نسخه پریمیوم آن نصب شود ولی نسخه رایگان افزونه رنک مث تقریبا تمام قابلیت های لازم را دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به پاسخ سوال “سایت مپ چیست” پرداختیم و دریافتیم که ساخت نقشه سایت و ثبت کردن آن در گوگل کاری ساده و آسان می‌باشد. مخصوصا اگر وبسایت شما با cms وردپرس طراحی شده باشد و از افزونه های سئو مثل یاوست سئو یا رنک مث برای ساخت سایت مپ استفاده کرده باشید. علاوه بر اهمیت نقشه سایت یا سایت مپ در سئو باید به خاطر داشته باشید که سایت مپ یا نقشه سایت یک فاکتور رتبه بندی در گوگل نیست و ربطی به رتبه وب سایت در گوگل ندارد. سایت مپ فقط و فقط به بررسی سریع تر و راحت‌ تر محتوای وبسایت شما توسط موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند. در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص سایت مپ یا خدمات سئو سایت دارید با مشاورین سئو ویتامین در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *