Search
Close this search box.

اسکیما در سئو چیست|تقویت سئو سایت با schema

اسکیما در سئو

اسکیما در سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکیما در سئو یا استراکچر دیتا (Schema Markup) یک کد HTML است، که به موتورهای جستجوگر همانند گوگل کمک می‌کند تا متوجه شوند که اطلاعاتی که در وبسایت قرار دارد از چه نوعی است و چگونه با هم در ارتباط هستند. با استفاده از داده های این نوع برچسب‌گذاری، اطلاعات بصورت سازماندهی شده مرتب می‌گردد و برای موتورهای جستجو و کاربران قابل فهم هستند. معمولا سئوکاران این کار را انجام می‌دهند تا سایت دارای یک ساختار منسجم و قابل فهم‌تری باشد. استفاده از اسکیما schema، نه‌تنها به بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند، بلکه به کاربران هم امکان می‌دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را بهتر پیدا کنند. بهبود سئو سایت در کرج و همچنین سئو سایت تهران جهت جذب کاربران بیشتر جزو مهم‌ترین مزایا و کاربردهای استفاده از اسکیما در سئو سایت محسوب می‌شود.

اسکیما چیست

کاربرد اسکیما در سئو

برای تقویت رتبه سایت با استفاده از اسکیما در سئو، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

1. شناسایی نوع اسکیما مورد نیاز برای صفحات سایت: برای هر نوع صفحه در وبسایت، باید نوع اسکیمای مناسب با آن را شناسایی کنید. مثلاً برای صفحات محصول، از اسکیمای “Product” و برای امتیاز دهی صفحات، از اسکیمای “AggregateRating” استفاده می‌کنیم.

2. اجرای اسکیما در سئو سایت: پس از شناسایی کردن نوع اسکیمای مورد نیاز، باید آن‌ها را در قالب کد HTML در صفحات سایت قرار دهید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند: “Google Structured Data Markup ” استفاده کنید.

3. بررسی نتایج اسکیما در سئو: پس از قرار دادن اسکیما در سایت، باید بررسی کنید که آیا برای موتورهای جستجوگر مانند گوگل به خوبی قابل درک هست یا خیر. برای این کار می‌توانید از ابزار “Google Rich Results Test” استفاده کنید.

مزایای اسکیما چیست

در کل، استفاده از اسکیما در سئو برای تقویت و بهینه سازی سایت بسیار مهم است و باید به درستی اجرا شود.

ربات های گوگل کد های اسکیما وب سایت را چگونه می خوانند؟

خزنده ها یا ربات های گوگل با استفاده از پروتکل اسکیما در سئو، کدهای وب سایت را می‌خوانند. اگر کد های اسکیما در وب سایت وجود داشته باشد، ربات های گوگل اطلاعاتی را از جمله اطلاعات ساختاری، دسته بندی سایت و غیره را بررسی می‌کنند. در نتیجه موجب بهبود تجزیه و تحليل موتورهای جستجوگر(SEO) خواهد شد. ساختار اسکیما در سئو برای گوگل و سایر موتورهای جستجو یک منبع بسيار مهم برای درک بهتر ساختار بازیابی آنلاین می‌باشد. در نتیجه، استفاده از اسکیما در سئو وب سایتها، می‌تواند تأثیرات بسیار بزرگی بر روی جایگاه و رتبه سایت شما نسبت به ساير وبسایت ها داشته باشد.

اسکیما یا استراکچر دیتا

مزایای اسکیما برای وب سایت

از مهم ترین مزایای اسکیما در سئو وبسایت، بهبود فهم اطلاعات توسط موتورهای جستجو مثل گوگل و نشان داده شدن سایت در نتایج برتر گوگل و حفظ رتبه در صفحه نتایج جستجو است. با پیاده سازی ساختار اسکیما در سئو ، محتوا و اطلاعات موجود در وبسایت به صورت ساخت یافته و مرتب در اختیار موتورهای جستجوگر قرار می‌گیرد. این نکته برای موتورهای جستجو، حائز اهمیت است و باعث نشان دادن کوئری های دقیق و مرتبط در نتایج جستجو و ارائه بهترین و نزدیک ترین پاسخ به نیاز کاربران می‌شود. همچنین، اسکیما در سئو سایت باعث بهبود تجربه کاربری در وبسایت و ایجاد یک محتوای هدفمند و جذاب برای کاربران می‌شود. در نتیجه، اسکیما یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای بهبود سئو سایت و تجربه کاربری آن است.

انواع اسکیما سایت کدامند؟

 اسکیما های مختلف بسته به نوع صفحات سایت و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، انتخاب اسکیما مناسب در سئو وب سایت تاثیر زیادی دارد و تجربه کاربری مفید و بهتری را برای بازدیدکنندگان و مشتریان سایت فراهم می‌کند. برخی از اسکیماهای شناخته شده عبارتند از:

اسکیما کسب و کار محلی

اسکیمای کسب و کار محلی local، به برنامه‌ریزی و اجرای فرآیندهایی جهت تاثیرگذاری هرچه بیشتر، در حوزه‌ کسب و کار محلی انجام می‌شود، می‌گویند. این اسکیما در سئو، با هدف توسعه و ارتقاء کسب و کار در مناطق محلی طراحی و پیاده سازی می‌شوند. از هدف‌ های اسکیمای کسب و کار های محلی می‌توان به ایجاد شغل‌ های پایدار و ایجاد درآمد برای جوانان و خانم ها، تحقق توازن منطقه‌ ای، افزایش سرمایه‌ گذاری در منطقه و از همه مهم تر توسعه اقتصادی مناطق محلی اشاره کرد.

 اسکیما مقالات وب سایت

یکی از مهم ترین انواع اسکیما در سئو، اِسکیمای مقالات است، اسکیما مقالات به منظور افزایش رتبه و میزان شرکت در امتیاز دهی به مقالات سایت در سئو و بهینه‌سازی وبسایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به سئوکاران کمک می‌کند تا محتوای سایت خود را به شکل مرتب و سازمان‌ یافته با اطلاعات دقیق‌تر برای بررسی موتورهای جستجو و کاربران ارائه دهند. اسکیمای مقالات برای ارجاع دادن کاربر به شکل دقیق‌تر به اطلاعات موجود در یک وب سایت به کار می‌رود و این ابزار می‌تواند در بازدهی و بهینه‌سازی سایت تا حد زیادی موثر باشد. از اهمیت این ابزار در بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجوگر می‌توان نام برد.

اسکیما محصول وب سایت

اسکیمای محصولات یا “Product schema” به مجموعه اطلاعاتی گفته می‌شود که در کدهای HTML صفحات وب سایت برای بخش‌های مختلف محصولات ایجاد می‌شود. این اطلاعات شامل: نام محصول، برند محصول، قیمت محصول، ویژگی‌های فنی، تخفیفات و موجودی انبار و… هستند.

با استفاده از اسکیما محصول، محتوای صفحات وب سایت شما، برای موتورهای جستجو بهبود می‌یابد و قابل فهم و درک می‌شود. همچنین باعث بهبود جایگاه محصولات سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو همانند گوگل می‌شود. همچنین، با ایجاد اسکیمای محصولات در وبسایت، مشتریان شما به راحتی می‌توانند اطلاعات دقیقی را در مورد محصول مورد نظرشان مشاهده کنند و این باعث افزایش اعتماد به برند و افزایش راندمان فروش محصولات شما می‌شود.

به عبارت دیگر، اسکیمای محصولات یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود تعامل کاربر و موتورهای جستجو با صفحات وب سایت شماست که می‌تواند در بهبود رتبه و رنک وب سایت در نتایج جستجو و همچنین افزایش فروش محصولات تاثیرگذار باشد.

 اسکیمای ویدیو های وب سایت

نوع دیگری از اسکیما، اسکیمای ویدیوهای وب سایت است که شامل توصیف ویدیوهایی ‌می‌باشد که در اینترنت آپلود می‌شوند، مانند انواع ویدیوهای آموزشی، تبلیغاتی و سایر موارد. این توضیحات باید شامل اطلاعاتی باشند که به کاربران کمک کنند تا متوجه محتوای ویدیو شوند و با دقت بیشتری انتخاب کنند. از جمله اطلاعاتی که باید در اسکیمای ویدیو سایت ذکر شود شامل: عنوان ویدیو، بخش‌های مختلف آن، توضیح مختصر، نوع ویدیو مورد نظر و مدت زمان آن می‌شود.

اسکیمای ویدیو وب سایت می‌تواند بهبود قابل توجهی در کارایی اسکیما در سئو وب سایت داشته باشد. این امر می‌تواند باعث افزایش دقت کاربران در انتخاب و پلی کردن ویدیوها شده و در نتیجه موجب کاهش نرخ پرش یا همان Bounce Rate سایت شما شود. همچنین کمک می‌کند که سایت در نتایج جستجوی گوگل بهتر شناسایی شود. در کل، اسکیمای ویدیو وب سایت می‌تواند به بهبود تجربه کاربری و افزایش بازدید وب سایت شما منجر شود.

اسکیما امتیاز دهی به وب سایت

یکی دیگر از مهم ترین انواع اسکیما، اسکیمای امتیاز دهی به وب سایت، است که توسط موتورهای جستجوگر ایجاد شده است که با توجه به کیفیت محتوای یک وبسایت، به آن امتیاز می‌دهند تا به کاربران کمک کنند وبسایت‌های با کیفیت را به راحتی پیدا کنند. این سیستم بر اساس الگوریتم‌ هایی که توسط موتورهای جستجو همانند گوگل تعیین شده است، کار می‌کنند. خزنده های گوگل عوامل مختلفی برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها در نظر می‌گیرد که شامل محتوای مفید و هدفمند، سرعت لود صفحات مختلف سایت، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، طراحی رابط کاربری مناسب و سئوی داخلی و خارجی است. با اینکه امتیازدهی به سایت‌ها یک الگوریتم پیچیده و متنوع است، اما کاربران به کمک آن می‌توانند به راحتی به وبسایت‌های با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

اسکیمای سوالات متداول یا پرسش و پاسخ عمومی (FAQ)

اسکیمای سوالات متداول یا پرسش و پاسخ عمومی (FAQ) در وبسایت‌ها، مجموعه‌ای از سوالات و جواب‌هایی است که مربوط به موضوعات مهم و مختلف، در وب سایت هستند. این اسکیما در سئو، شامل پاسخ به سؤالات متداولی است که ممکن است افرادی که با سایت آشنایی کمی دارند، با آن ها مواجه شوند. این پاسخ‌ها برای راهنمایی کاربران در موارد مشابه از پیش تعیین شده و موجب بهبود تجربه کاربری آنها در وب سایت، می‌شوند. همچنین، این پرسش و پاسخ‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی خوب هم به کار می‌روند و ضمن بالا بردن شناخت کاربران از وبسایت، به تبلیغ سرویس‌ها و خدمات و محصولات مرتبط نیز کمک بسیاری می‌کنند.

تاثیر اسکیما روی نرخ بازدید مقالات سایت

اسکیما در سئو schema یکی از مواردی است که ممکن است روی نرخ بازدید مقالات وب سایت تأثیرگذار باشد. اسکیما، قالبی است که برای نمایش اطلاعات به موتورهای جستجوگر ارسال می شود. توجه داشته باشید که اگر اسکیما به درستی پیاده شود، موتورهای جستجو می‌توانند برای کاربران نتایج بهتری ارائه دهند و این مورد می‌تواند به افزایش بازدید وبسایت کمک کند. اما اگر اسکیما به درستی پیاده سازی نشود، این می‌تواند به عدم توانایی موتورهای جستجو در تفسیر اطلاعات منجر شود و ممکن است این ساختار نادرست باعث کاهش بازدید وب سایت شما شود و نتیجه عکس داشته باشد. پس در صورتی که، اطلاعات بر روی وب سایت به درستی مارک آپ شوند، می‌تواند به بهبود جایگاه سئو داخلی وب سایت در نتایج جستجو کمک کند و در نتیجه ممکن است باعث افزایش بازدید سایت شما شود.

افزونه مورد استفاده برای اسکیما یا طرحواره وب سایت چیست ؟

معمولا برای پیاده سازی اسکیما در سئو سایت، افزونه های اسکیما یا طرحواره برای وبسایت ها به کار می‌روند تا به بهترین شکل ممکن، داده‌های ساختار یافته‌ سیمانتیک را در قالب وب سایت نمایش دهند. مزیت اصلی استفاده از افزونه اسکیما، این است که موتورهای جستجو، مانند گوگل بتوانند به صورت دقیق‌تری صفحات وب سایت را خزش کنند و متوجه محتوایی که در قالب وب سایت قرار دارد، بشوند.

از این جهت، این افزونه‌ها زمینه بهینه سازی ساختار و سرعت لود صفحات وبسایت فراهم می‌کنند و بخشی از بهبود رتبه‌بندی و نمایش در گوگل را برای شما فراهم می‌آورند. برخی از معروف ترین افزونه‌های اسکیما شامل: WP SEO Structured Data Schema، Schema Pro، All in One Schema Rich Snippets، و WPSSO Schema Markup می‌باشند.

نتیجه گیری

پیشنهاد ما یه شما عزیزان این است که این سازماندهی داده های وب سایت را به تیم کتخصص و حرفه ای بسپارید و از این بابت نگرانی نداشته باشید،  همراهان گرامی سئو ویتامین برای مشاوره رایگان سئو و طراحی سایت با ما در تماس باشید.

6 پاسخ

  1. خیلی خیلی ممنونم بالاخره فهمیدم schema اسکیما چیه و چه تاثیری روی سئو سایت داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *